Verkeersveiligheid vergeleken met Zuid-Amerika

Onlangs was ik op vakantie in Zuid-Amerika en toen viel me op dat wij in Europa een stuk veiliger verkeer hebben. Niet alleen de wegen zijn beter, maar ook het gedrag in het verkeer. Dat laatste is misschien wel het belangrijkste van veilig verkeer.

guatemala-meisje-op-straat.jpgJuist als je naar landen gaat waar het verkeer een stuk minder veilig en goed geregeld is krijg je het gevoel dat het bij "ons" toch iets beter is geregeld. Opeens kun je ook begrip tonen voor die hoge verkeersboetes en ook voor de vind je het normaal dat die dermate hoog zijn dat mensen bij een volgende keer wel beter weten. Toch is er altijd een kleine groep die dat niet weerhoudt. Of ze hebben genoeg geld of ze zijn een tikkeltje asociaal. Soms leren mensen ook gewoonweg niet en gaan als een haai door het leven. Daarnaast zijn er ook tal van overtredingen, waarbij de pakkans klein is. Neem eens de mobiele telefoon. Je kunt het gemakkelijk verbergen en dus zijn er mensen die eerder geneigd zijn om de smartphone toch in het verkeer te gebruiken. De mensen die dit doen denken dat het niet zo gevaarlijk is en dat zij alles onder controle hebben. Ze proberen dan ook alleen een boete te voorkomen en denken niet aan de gevaarlijke verkeerssituatie die ze creëren. Deze overtreding wordt door veel mensen in het verkeer gemaakt. Het is soms zo erg dat andere weggebruikers er hinder van ondervinden, maar erger nog is dat er vaak ongelukken door gebeuren. Soms zelfs zo ernstig dat er zwaargewonden of doden bij vallen. Achteraf komt men dan tot het besef dat men dat niet had moeten doen en ook nooit meer moet doen. Als je denkt dat het wel meevalt dan bekijk deze cijfers over mobiel internetgebruik, maar eens. Het gebruik van internet op mobiele apparaten is enorm gegroeid, waardoor telefoongebruik in het verkeer ook gegroeid is. Het gevaarlijk is dat we niet alleen bellen, maar juist veel lezen op de telefoon. Hierdoor kijken we niet op de weg.

Maar toch dwaal ik een beetje af. Even terug naar Zuid-Amerika. De verkeerssituatie daar is aanzienlijk gevaarlijker, mede ook omdat mensen geen goede rijopleiding genieten en ook de verkeerssignalen en wegen niet optimaal zijn. Waar ik wel van sta te kijken is hoe iedereen zich toch op een of ander manier door deze massale aanwezigheid van auto's, scooters en overig verkeer weten te wringen.

guatamala-bus.jpgDe voertuigen zijn vaak oud en autokeuring bestaat niet. Zo zat ik in een trip naar de bergen in een oude Amerikaanse schoolbus. De bus was duidelijk een wrak en de toegangsdeur miste ook nog eens. Verder was de bus overvol en de chauffeur reed te snel. De afgronden in de bergen waren enorm diep en ik moest er niet aan denken dat het gebeurde. Elke bocht die hij nam dacht ik dat we van weg af geraakten en in de afgrond storten. Op de terugweg wilde ik eigenlijk op een andere manier reizen, maar dit was gewoonweg niet mogelijk. Tja, er was één haalbaar alternatief en dat was met de taxi gaan, echter de meeste taxi's haalde in bergen (soms ook in een bocht) de bus in. Dus dat leek me ook niet zo'n goed idee. Ook wist ik dat er vaker bussen en andere voertuigen de afgrond in reden en dat baarde me nog meer zorgen. Ik moest niet denken aan een dergelijk ongeluk, want de bus waar ik in zat was overladen vol met mensen. Om lang verhaal kort te maken heb ik de terugreis toch maar wel met de bus gedaan. Eenmaal terug bij het hotel heb ik besloten nooit meer op die manier te reizen. We hebben toen een auto gehuurd.

scooter-guatamala.jpgDeze auto hebben we gebruikt om allerhande verdere bezichtigingen te doen. Het probleem was dat ik of liever gezegd wij zelf aan het verkeer moesten deelnemen. Niet dat het zo erg was, maar je moet je voorstellen dat de auto zelf ook niet al te veilig was. Aan het stadsverkeer meedoen was absoluut geen pretje en buiten de stad hoopte je dat de auto bleef rijden.

Op een gegeven moment zijn we naar een ander hotel gegaan in een stadje waar veel minder inwoners waren. We hebben toen besloten om een scooter te huren. Het vervelende was dat niet alle wegen verhard waren en die dat wel waren hadden vaak gaten en scheuren. Je moest dus goed opletten dat je niet in deze gaten reed. De scooter was wel fijn, omdat je dan gemakkelijk overal kon komen. Ook parkeren was geen probleem. De scooter an sich was ook erg oud en versleten, maar het slot dat men ons meegaf, waarvan men benadrukte deze ten alle tijden te gebruiken was wel nieuw en erg robuust. Het leek wel 20 kilogram te wegen. Zie hier voorbeelden van scootersloten die ik bedoel. De criminaliteitscijfers zijn erg hoog in bepaalde gebieden van Guatemala. Zeker voertuigen werden veel gestolen. Bij de verhuurder kon je wel een verzekering afsluiten. Dat hebben we overigens ook gedaan, maar hoogstwaarschijnlijk was dit geen officiële verzekering. Hoe dan ook hebben we de scooter, maar telkens goed afgesloten en aan een hekwerk of iets dergelijks vastgemaakt. Niet alleen is het zonde dat deze wordt gestolen, maar je hebt tevens ook geen vervoer.

Al bij al hebben we een goede vakantie gehad. Ik wilde het vooral over verkeer hebben en niet over wat ik nog meer mee heb gemaakt op deze toch wel wonderschone vakantie in Guatemala.

 

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.